W edukacji matematycznej naszych przedszkolaków korzystamy z „Dziecięcej matematyki” prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej, której celem jest wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci, zwłaszcza w zakresie kształtowania pojęć matematycznych. Okres przedszkolny to czas otwierania się ciekawskich, dziecięcych oczu na świat, czas poznawania i doświadczania. To także okres wielkich możliwości, które wymagają odpowiedniej stymulacji i bodźców potrzebnych do kształtowania czynności umysłowych.
W edukacji matematycznej ważne jest aby mieć świadomość tego w jaki sposób dzieci w wieku przedszkolnym uczą się. Nie należy kształtować pojęć matematycznych przy pomocy słów, poprzez wyjaśnianie czy opowiadanie. Najważniejsze w edukacji matematycznej są osobiste doświadczenia. Stanowią one budulec, z którego dziecko tworzy pojęcia i umiejętności, rozwija myślenie, hartuje dziecięcą odporność. W trakcie tych doświadczeń dziecko powinno mówić, to znaczy słownie określać swoje spostrzeżenia, sens wykonywanych czynności i przewidywane skutki. Mówienie o wykonywanych czynnościach sprzyja koncentracji uwagi i pomaga dziecku dostrzec to co ważne.
W związku z tym nasze działania opierają się na takim wspomaganiu rozwoju umysłowego, który pozwoli na m.in. orientacje w przestrzeni i czasie oraz rozumienie pojęcia liczby, a także umiejętność liczenia, dodawania, odejmowania na konkretach oraz zbiorach zastępczych, mierzenia, klasyfikowania, rozróżniania kolorów.
Kształtowanie czynności intelektualnych dzieci odbywa się poprzez:
- Osobiste działanie dzieci (nie wystarczy pokazać, dziecko musi osobiście wykonać czynność).
- Mówienie (nauczyciel ma stymulować a nie mówić w imieniu dziecka, a tym bardziej myśleć i formułować za nie wnioski).
- Wspomaganie rozwoju, kształtowanie czynności umysłowych jako długotrwały proces systematycznej pracy.