Pedagog specjalny w przedszkolu.
Rola pedagoga specjalnego w przedszkolu jest niezwykle ważna i obejmuje szeroki zakres obowiązków. Głównym celem pedagoga specjalnego jest łączenie całościowe środowiska edukacyjnego, w którym każde dziecko ma szansę osiągnąć sukces. Oprócz pracy z uczniami posiadającymi orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, pedagog specjalny wspiera także innych uczniów, nauczycieli oraz całe środowisko przedszkolne.
Pedagog specjalny ma wiele zadań związanych z pomocą psychologiczno-pedagogiczną i wspieraniem nauczycieli oraz innych specjalistów. Może oferować wsparcie uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych, nawet jeśli nie wynikają one z niepełnosprawności. Jego działania obejmują również rozwiązywanie problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów, współpracę z rodzicami, rekomendowanie działań w zakresie dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami oraz badania i działania diagnostyczne związane z identyfikacją indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów.
Pedagog specjalny w naszym przedszkolu realizuje zajęcia indywidualne oraz grupowe. Podczas zajęć indywidualnych z danym dzieckiem wspiera jego dobrostan emocjonalny, uczy rozpoznawać towarzyszące mu emocje i jak sobie z nimi radzić. Rozpoznaje mocne strony dziecka i jego trudności, wspiera poczucie sprawczości.
Podczas zajęć grupowych realizuje ważne zagadnienia z zakresu kompetencji emocjonalnych, wśród których wyróżniamy: świadomość własnego stanu emocjonalnego, zdolność dostrzegania cudzych emocji, umiejętność używania słownictwa związanego z emocjami, odczuwanie empatii oraz zdolność do prawidłowej ekspresji emocjonalnej, które stanowią fundament w procesie socjalizacji i zrozumienia samego siebie i są ważne w codziennym funkcjonowaniu przedszkolaków. Dzieci zachęcanie są do wzajemnego okazywania sobie życzliwości, pomocy i zrozumienia, zwłaszcza w sytuacjach trudnych, dbania o integrację.
Zajęcia rewalidacyjne.
W Przedszkolu Językowym ,,Jaś i Małgosia” dzieci posiadające orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego realizują zajęcia rewalidacyjne. Rewalidacja to niezbędny proces w edukacji osób z różnymi niepełnosprawnościami. Są to zajęcia o charakterze terapeutycznym, usprawniającym, doskonalącym , krygującym oraz stymulującym. Jest ona niezbędnym elementem edukacji osób z daną niepełnosprawnością. Dzięki odpowiednio przygotowanym zajęciom rewalidacyjnym dzieci mogą poprawić swoje umiejętności i funkcje, które zostały zaburzone. W naszym przedszkolu podczas tych zajęć uwzględniamy możliwości psychofizyczne i samopoczucie dziecka aby rozwijać w nim poczucie sprawczości , usprawniamy sferę poznawczą i komunikacyjną. Realizacja wytyczonych celów rozwojowych i terapeutycznych pozwala na wszechstronne stymulowanie rozwoju dziecka, zapobiega pojawianiu się regresu w jego funkcjonowaniu. Dzięki bogatej bazie dydaktycznej zajęcia są różnorodne i ciekawe.
Zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są rodzajem terapii pedagogicznej, ukierunkowanej na korygowanie i kompensowanie zaburzeń psychoruchowych dziecka jako jednej ze szczególnie ważnych przyczyn niepowodzeń w przedszkolu. Zajęcia mają za zadanie rozwijać oraz aktywizować funkcje osobowościowe i intelektualne dziecka, pomóc mu w pełni uczestniczyć w procesie dydaktyczno-wychowawczym. Dziecko uczestniczące w zajęciach ma do zrealizowania indywidualny program terapii stworzony w oparciu o zalecenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej i nauczyciela prowadzącego. Podczas zajęć uczy się nowych rzeczy i doskonali umiejętności, które już zdobył, umacnia wiarę we własne możliwości i jest zachęcone do większej samodzielności. W czasie zajęć wykorzystywane są najnowsze metody wspomagania rozwoju psychofizycznego, poprawy efektywności przyswajania treści programowych, korygowania i kompensowania zaburzeń funkcji poznawczych. Specjaliści pomagają w zdobywaniu jednych z bardziej podstawowych umiejętności: grafomotorycznych, nauki czytania, pisania, liczenia poprzez:
- usprawnianie analizatora wzrokowego i słuchowego,
- ćwiczenia w orientacji przestrzennej i w schemacie ciała,
- kształtowanie i rozwijanie różnych procesów poznawczych,
- doskonalenie sprawności manualno-graficznej,
- ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej-słuchowej.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne często dają uczniom szansę nie tylko na osiągnięcie sukcesów dydaktycznych, ale również poprawę funkcjonowania w sferze emocjonalnej i społecznej.