Zajęcia z języka francuskiego w Niepublicznym Przedszkolu Językowym „Jaś i Małgosia” w Sandomierzu odbywają się dwa razy w tygodniu w grupie „Starszaków” z podziałem na dwie grupy wiekowe (4 latki oraz 5-6 latki). Lekcje trwają 30 min. Nauczanie języka francuskiego w przedszkolu ma na celu przede wszystkim stworzenie atmosfery zabawy, która sprzyja nauce oraz wykorzystywanie naturalnych predyspozycji dzieci do rozwijania umiejętności językowych. Nauczanie języka francuskiego ma wspomóc rozwój kompetencji komunikacyjnej dziecka, wdrażać je do pracy w grupie, rozwijać wrażliwość dziecka, jego zdolności twórcze oraz umacniać wiarę we własne siły i umiejętności. W zakresie umiejętności słuchania, nadrzędnym celem jest oswojenie dziecka z brzmieniem języka francuskiego oraz prezentowanie poprawnej wymowy. Rozwijanie sprawności mówienia polega na zachęcaniu dziecka do powtarzania słów, zwrotów, prostych wierszyków, rymowanek, piosenek. Nauka języka francuskiego na poziomie przedszkolnym wiąże się również z celami wychowawczymi. Wymienić można cały szereg umiejętności wychowawczych, których pozyskanie jest dziecku niezbędne. Są to umiejętności społeczne, które dziecko trenuje poprzez porozumiewanie się z dorosłymi i z dziećmi zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych. Dostrzeganie i przestrzeganie obowiązujących reguł. Wspomaganie rozwoju mowy dziecka związane ze zwracanie uwagi na poprawną wymowę, dostosowanie tonu głosu do sytuacji, zdolność uważnego słuchania. Uwrażliwienie dziecka na sztukę poprzez muzykę, śpiew, taniec oraz różne formy aktywności plastycznej. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną poprzez liczenie obiektów, rozróżnianie strony lewej od prawej, znajomość nazw dni tygodnia, miesięcy, pór roku. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisanie poprzez doskonalenie sprawności rąk oraz koordynację wzrokowo – ruchową. Jak również nauka tolerancji wobec odmiennego wyglądu, upodobań, zwyczajów, kultur.
Techniki nauczania
Na poziomie przedszkolnym powinna być ściśle skorelowana z programem nauczania przedszkolnego w języku ojczystym. Podstawową formą nauki języka obcego dla tego poziomu wiekowego jest zabawa. Ćwiczenia Nauka języka obcego związane ze sprawnością słuchania stanowią bazę wyjściową dla wszystkich innych rodzajów aktywności. Dostarczają dziecku wzorca fonetycznego intonacyjnego a także ukazują, ukazują kontekst sytuacyjny danego słowa lub wyrażenia. Na podstawie usłyszanego tekstu można przeprowadzać ćwiczenia utrwalające w formie ruchowej lub plastycznej. Bardzo ważny w nauce języka obcego jest element ciągłego powtarzania i cyklicznego powracania do poznanych już treści. Lekcja powinna mieć jasny przebieg, zawierać stałe elementy znane dziecku jak powitanie (bonjour) i pożegnanie (au revoir). Można do tego celu wykorzystać wierszyki, rymowanki, piosenki czy pacynki. Wśród technik nauczania słuchania wymienić można: słuchanie nauczyciela z jednoczesnym reagowaniem na jego rutynowe polecenia (np. wstań, usiądź), słuchanie i wykonywanie poleceń w ramach czynności plastycznych i manualnych (np. pokoloruj, narysuj),reagowanie całym ciałem na usłyszane polecenie (np. skacz, klaśnij w dłonie), wskazanie właściwych przedmiotów, ilustracji – rozumienie ze słuchu, ogólne rozumienie usłyszanej historyjki, odnajdywanie informacji w usłyszanym tekście. Głównym źródłem słownictwa na lekcjach języka francuskiego na poziomie przedszkola są: piosenki (połączone z ruchem), wierszyki i rymowanki, gry edukacyjne, ilustracje, plansze obrazkowe, plakaty, zastosowanie elementów otoczenia, ilustrowanie słów gestami, mimiką i czynnościami, wykorzystywanie tradycyjnych gier i zabaw pomagających w utrwalaniu słownictwa (m.in. głuchy telefon, memory itp.),zabawy plastyczne, zabawy przy muzyce, gry edukacyjne z wykorzystaniem tablicy interaktywnej.