Oprócz obserwacji przyrody, zjawisk atmosferycznych, tworzenie kalendarza pogody dzieci uczą się poprzez eksperymenty i doświadczenia, których celem jest:
- rozbudzanie zainteresowań fizycznymi, chemicznymi i przyrodniczymi zjawiskami oraz lepsze ich zrozumienie,
- wyposażenie dziecka w wiedzę i umiejętności pozwalające mu zrozumieć zachodzące procesy,
- zapoznanie z metodami i formami pracy badawczej,
- tworzenie sytuacji edukacyjnych umożliwiających dziecku rozwijanie twórczej postawy,
- samodzielne podejmowanie działań, prowadzenie obserwacji i eksperymentów oraz wyciąganie wniosków,
- podnoszenie poziomu i poszerzanie zakresu zdobywanej wiedzy i zaspokajanie naturalnej potrzeby poznawczej dziecka,
- rozbudzanie motywacji do podejmowania i rozwiązywania innych, trudniejszych zadań.
Zabawy, w czasie których wykonywane są proste doświadczenia, dostarczają dziecku niezliczonej ilości nowych przeżyć związanych z odkrywaniem właściwości rzeczy i zjawisk. Dziecko w sposób czynny i samodzielny zdobywa nowe doświadczenia. Działając myśli, poznaje funkcjonowanie przedmiotów, zjawisk, ich cech, właściwości, a także różnego rodzaju zależności przyczynowo – skutkowe między badanymi przedmiotami i zjawiskami. Dziecko uczy się chętnie tego, co je zaciekawia, a najlepiej wówczas, gdy czynnie eksperymentuje i podejmuje próby dochodzenia do własnych rozwiązań.